Ickevåldskamp under IntifadanText: Hasse Leander
Bakgrund och överblickKonflikten mellan judar och palestinier sträcker sig långt
tillbaka i tiden och är mycket komplicerad. Jag återger några
av de viktigaste skedena. År 70 e Kr gick den romerska kolonialmakten
till brutalt angrepp mot judarna i Israel. Över 500 000 judiska soldater
dödades och romarna förstörde templet i Jerusalem. Judarna
flydde och spred ut sig på olika håll i världen och har
på många håll därefter blivit utsatta för antisemitism.
Drömmen om att få återvända till Israel har därför
hållits vid liv hela tiden. I slutet på 1800-talet skulle drömmen
bli verklighet. Sioniströrelsen växte sig stark och de började
kämpa för en egen stat i Palestina. Då levde 465 000 araber
och 35 000 judar i Palestina under de Turk-Ottomanska härskarna. Även
palestinierna ville bilda en egen stat i Palestina. De hade levt under
andra härskare under lång tid. Britterna lovade under första
världskriget både judarna och palestinierna en egen stat. Löftet
om den judiska staten skrevs efter kriget in i britternas sk Balfourdeklaration.
Detta var ett av Englands alla koloniala engagemang. Under brittiskt stryrePalestina stod vid det här skedet under brittiskt styre. Judarna
började flytta till Palestina i stor skala. Invandringen ökade
i takt med att judeförföljelsen i Europa blev alltmer aggressiv.
Varken palestinierna eller judarna var någon homogen grupp. På
båda sidorna fanns det grupper som var fientligt inställda och
ville ha landet för sig själva. Konflikten mellan judar och palestinier
blev alltmer svårhanterlig och våldsam. Efter andra världskriget
lämnade därför England över “Palestina-problemet“ till
FN. 1947 upprättade FN en delningsplan som gick ut på att judarna
och palestinierna skulle få varsin stat. Judarnas del var något
större än palestiniernas. Palestinierna sa dock nej till detta.
De ville inte flytta från sina hem och tyckte inte FN hade någon
rätt att dela Palestina. Staten Israel bildas1948 bildades iallafall staten Israel, trots att palestinierna inte
accepterat förslaget. Arabvärlden vägrade erkänna stats-bildningen
och förklarade krig mot Israel. De besegrades 1949 av Israels överlägsna
militära styrka. Israel började genast expandera till de områden
som enligt delningsplanen skulle tillfallit pales-tinierna. 800 000 palestinier
tvingades i landsflykt och än idag lever hundra-tusentals palestinier
i flyktingläger. Under sexdagarskriget 1967 besegrade Israel återigen
arabstaterna. Israel ockuperade då områden där palestinierna
bodde. Det var Golanhöjderna, Västbanken och Gazaremsan. Ockupationen
pågår än idag. Först det senaste halvåret har
Israel börjat dra sig tillbaka och självstyre har införts
i några områden. För hundratusentals palestinier innebar
detta en fruktansvärd försämring. Att leva i ett ockuperat
område är mycket besvärligt, vilket de tvingats göra
i snart 30 år. Skyldigheterna är många, men rättigheterna
få. Förtrycket är systematiskt. Israel införde en
mängd detaljlagar som det omöjligen går att följa.
Alltid bryter man mot någon lag. Detta gör det möjligt
för israelerna att arrestera vem som helst nästan när som
helst. Camp Davidavtalet 1978 tecknades under USA:s överinseende mellan
Israel och Egypten. Egypten accepterade då Israel som stat mot att
Israel drog bort sina trupper från Sinai. Det var det första
arabiska land som erkände Israel som stat och var förstås
en seger för Israel. Palestinierna sågs vid det här laget
av Israel inte som något problem. Ockupationen fortgick oförändrad.
IntifadanUnder slutet av 70-talet började de palestinier som bodde i de
ockuperade områdena att organisera sig för att arbeta mot ockupationen
som alltså pågått sedan 1967. De bildade bl a fackföreningar,
kvinnogrupper och ungdomsgrupper. Några bildade också ett ickevåldscenter,
“The Palestinian Center for the Study of Nonviolence“, vilket fungerade
som en resurs under hela Intifadan och gör mycket bra arbete än
idag. Utbrottet av Intifadan i december 1987 kom ändå för
många som en överraskning. Dessförinnan hade motståndet
främst bedrivits av PLO och palestinierna i exil. Den allmänna
uppfattningen om palestinierna som bodde i de ockuperade områdena
var att de var passiva och hjälplösa. Att leva i ett ockuperat
land är påfrestande och palestinierna var förhållandevis
lamslagna. Intifadans mål var en självständig palestinsk
stat vid sidan av Israel. För ungdomarna som var mest aktiva var det
också en protest mot föräldragenerationen som var pessimistiska
och mer eller mindre gett upp kampen för sina rättigheter. Det
började som ett spontant uppror i samband med en begravning den 9
december 1987. Rättså snart övergick den spontana kampen
i en mer organiserad form av motstånd. En underjordisk organisation,
“The Unified National Command“, UNC, bildades för att leda och koordinera
motståndet. Självständig rörelseIntifadan var en självständig rörelse som bestod av de
som bodde i de ockuperade områdena. Relationen till PLO (Palestinian
Liberation Organisation, en militär organisation bildad 1964) byggdes
dock upp i ett tidigt skede, men de tog inte emot något ekonomiskt
stöd från arabvärlden utanför. Rörelsen spred
sig snabbt från Gaza, där det började, till Västbanken
och Golanhöjderna. Med rörelsen spred sig en optimism och en
framtidstro. PLO, som hittills varit inriktdad på väpnad kamp,
började inse möjligheterna i ett folkligt ickevålds-motstånd
i de ockuperade områdena. Arafat, PLO:s militära ledare, utropade
i samband med detta staten Palestina. Trots att inte utropandet innebar
någon konkret förändring var det en stark symbolhandling.
Palestinierna förklarade sig samtidigt för första gången
villiga att leva i fred bredvid Israel och därmed acceptera FN:s ursprungliga
delningsplan från 1947. Israelerna slog tillbaka hårt mot den
palestinska organiseringen. Massor av människor blev slängda
i fängelse, sjukhusen fylldes med sårade och många blev
ihjälslagna. En Intifada-moral växte fram som var mycket stark
och som inbegrep en stark offervilja. Trots alla motgångar och bestraffningar
fortsatte kampen. Man stödde varandra mycket, nästan alla blev
drabbade på något sätt. Det var både med stor sorg
och stolthet en familj berättade att de förlorat sin barn för
befrielsekampen. Detta är ett påtagligt resultat av Inti-fadan:
att rädslorna inte längre hindrade palestinierna från att
göra motstånd. Trots att de riskerade att bli fängslade
och dödade fortsatte de kampen. Israels grymma bestraffningspolitik
blev under Intifadans år verkningslösa. Brett spektrum av metoderVilka metoder användes då under Intifadan? Det var ett brett
spektrum av organiserat ickevåldsmotstånd såsom strejker,
bojkotter av israeliska varor, samarbetsvägran, demonstrationer, civil
olydnadsaktioner, marscher, skattevägran och uppbyggande av alternativa
institutioner. Våldsinslag förekom också, främst
stenkastning. Det är inte svårt att förstå att människor
tar till våld i sådana situationer. Det är dock trots
våldet, inte tack vare, som Intifadan blev framgångs-rik. Det
våld som förekom och det faktum att PLO förespråkade
väpnad kamp gjorde att Israel lättare kunde klassa ut allt pa-lestinskt
motstånd som terrorism. Våldet (även om det var begränsat)
utgjorde en ursäkt för Israel att slå tillbaka brutalt
mot Intifadan, vilket på sikt tröttade ut rörelsen. StrejkerUnder Intifadan organiserades massiva strejker. Strejkerna samordnades
av UNC. På morgonen kunde det ligga fullt med flygblad på gatorna
där det stod hur och när man skulle strejka. När det var
strejk stod nästan allt stilla - affärer och skolor var stängda
och inga transporter skedde. Undantaget var nödtransporter, apotek
och bagerier. Alla blev berörda av strejkerna och de utgjorde ett
kraftfullt vapen mot ockupationen. Israelerna reagerade i början mycket
brutalt på palestiniernas strejker. De bröt sig in i de stänga
affärerna för att tvinga dem att öppna. Rätt så
absurda situationer uppstod. Palestinierna slog inte tillbaks men vägrade
att låta israelerna bestämma vilka öppettider de skulle
ha i sina affärer. Efterhand gav poliserna upp och en starkare självkänsla
växte fram bland palestinierna. Samarbetsvägran och uppbyggnadPalestinierna i de ockuperade områdena samarbetsvägrade med
de israeliska myndigheterna och den israeliska ekono-min. Israeliska varor
bojkottades. I staden Beit Sahour utvecklades ickesamarbetet till skattevägran.
Mer om detta längre fram. Parallellt med ickesamarbetet byggde palestinierna
upp sin självför-sörjning. Alla uppmanades att så
långt det var möjligt köpa palestinska varor. Kommittéer
ordnade kurser i trädgårds-odling och familjer började
odla upp mar-ken där de bodde och skaffade egna får. Israeliska
myndigheter slog tillbaka hårt. Lena Lönnqvist som jag intervjuat
berättade om en biologilärare som blev fängslad i 6 månader
för att han börjat odla fram frön och plantor till själv-försörjning.
Hon hade träffat honom alldeles efter hans frigivning då han
varit mager men mycket lycklig. Han hade lärt sig så otroligt
mycket i fängelset, berättade han. Fängelserna var fyllda
av politiska fångar och de utnyttjade tiden till att diskutera, lära
sig skriva poesi, prata engelska och mura. Palestinierna byggde upp kommittéer,
“Palestinian Popular Commitees“, för att organisera både praktiskt
arbete och politisk kamp. Israel såg dessa som ett hot och klassade
dem som olagliga. Medlem-skap i en kommitté kunde ge upp till 10
års fängelse. Palestinierna fortsatte ändå. I vissa
fall gick de in i existerande lagliga organisationer och byggde sina organis-ationer.
Så gjorde man med sina skolor. Israelerna stängde alla skolor
i de ockuperade områdena. Palestinierna utvecklade då genom
scoutförbundet, som var lagligt, ett eget undervisningssystem. Detta
fick dessutom det positiva med sig att palestinierna fick lära sig
om sitt egna historiska arv. Tidigare när utbildningen stod under
israelisk kontroll fick de inte lära sig någonting om sin egen
historia. SolidaritetsaktionerSolidariteten var stor under Intifadan. Många fängslades
för sin vägran att lyda israelisk militär och många
blev skadade. Dessa fick mycket socialt och moraliskt stöd från
den Palestinska befolk-ningen. Information om de fängs-lade och skadade
spreds i stor utsträckning. Ett exempel på en konkret solidaritetsaktion
skedde i Hebron, en stad med många aggressiva judiska bosättare.
Judarna ville få bort de palestinska torghandlarna från torget.
Israelisk militär spärrade därför av området
och visiterade alla som ville gå in på torget och handla. Tanken
var att folk skulle tycka det var så besvärligt att gå
dit och handla att de palestinska torghandlarna skulle flytta sig självmant.
Det palestinska ickevåldscentret, “The Palestinian Center for the
Study of Nonviolence“, organiserade då i samråd med torghandlarna
busslaster med folk från områden i närheten som kom dit
för att handla. Både judar och palestinier kom. Man ordnade
också lotterier för att locka in folk att handla. De fungerade
så att när man handlade i något torgstånd så
fick man en lott och kunde vinna t ex en färg-TV. De israeliska militärerna
fick ett häst-jobb med att visitera alla pojkar, flickor, män,
kvinnor, gubbar och gummor som skulle in och handla på torget. Några
blev arresterade men då kom det nya busslaster. TV journalister var
också där, vilket fick soldaterna att vara försiktiga.
Torghandlarna hade alla skäl i världen att vara kvar på
torget och sälja sina varor. TrädplanteringsaktionEnligt israelisk lag får brukad mark ej beslagtas. För att
kringgå detta händer det att israelerna river upp marken så
att den ej längre kan anses brukad, för att därefter kunna
beslagta den. Så skedde i en palestinsk by där folk redan var
mycket trängda. De hade levt under ockupation i mer än 20 år.
Israeler hade rivit upp en trädplantering för att så småningom
kunna beslagta marken. Aktionen var planerad av några från
byn. Inga förberedelser hade gjorts, förutom att ordna olivträden
som skulle planteras. De som deltog hade inte genomgått ickevåldsträning
eller några andra planerade förberedelser. Det var inte bestämt
hur man skulle hantera provokationer från israelisk militär
och bosättare. Någon hade kunnat börja kasta sten och då
skulle antagligen många människor ha dödats. Det fanns
inga vängrupper utan det var några som ledde aktionen, de andra
lydde. Aktionen gick ut på att plantera olivträd på den
mark israelerna tänkt beslagta. Aktionen var framförallt symbolisk.
Mycket folk från byarna deltog. De gick lugnt och samlade fram till
kullen där träden skulle planteras. Israelisk militär och
beväpnade bosättare omgav dem. Under hotfull stämning började
de plantera på kullen, samtidigt som några läste upp tal.
Militärerna sa åt dem att försvinna och gav dem ett visst
antal minuter på sig att avlägsna sig. När de inte gick
trots detta utan fortsatte plantera sköt militärerna varningsskott
i luften. De pratade med militärerna igen och blev återigen
tillsagda att lämna området. De fortsatte ändå att
plantera och militären sköt nya varningsskott, denna gång
lite mera riktade mot demonstranterna. Många blev då så
rädda att de spontant började röra sig bort från området.
De andra följde efter och aktionen var avslutad. Det skrevs om aktionen
i den palestinska pressen, dock inte i den israeliska. Skattevägran i Beit SahourBeit Sahour är en kristen by vid Betlehem där det bor många
småföretagare. Andan kan närmast liknas vid Gnosjöandan.
De som bodde där fick som alla andra i de ockuperade områdena
betala skatt till Israel. De tyckte inte de fick någonting för
den där skatten. Det enda de fick var militärer som bevakade
dem och slängde dem i fängelse. Sjukhus, skolor och annan social
service fick de ordna själva. Gemensamt bestämde sig alla i byn
att vägra betala skatt. Eftersom de flesta var egenföretagare
kunder de göra det. För de som var anställda var det svårare,
då dras skatten direkt på lönen. De israeliska soldaterna
stängde byn för all insyn under flera veckor. De bröt sig
in i alla hus och tog allt av värde. Ingen hänsyn togs till vad
folk behövde för sin överlevnad eller försörjning.
Värdesakerna såldes sedan på auktion i Jerusalem för
hundratusentals kronor. Trots de svåra konsekvenserna kände
de sig stolta över sitt motstånd. De hade vägrat acceptera
orättvisan och tagit konsekvenserna av det tillsammans. SlutsatserIntifadan i sig ledde ju inte fram till målet, ett självständigt Palestina. 1990 dog kampen ut utan att en självständig palestinsk stat vid sidan av Israel bildats. Det finns nog ingen entydig förklaring till detta. Folk var uttröttade av allt de fått utstå. Kanske hade det varit bättre om rörelsen varit mer defensiv under vissa perioder av Intifadan, för att istället orka driva kampen långsiktigt. En slutsats hänger samman med en distinktion mellan direkt aktion och civil olydnad. Direkt aktion syftar till att uppnå ett mål direkt, t ex att ockupera ett hus för att få en bostad. Lyckas man med ockupationen så får man en bostad och aktionen är då lyckad. Blir man ivägkörd och slängd i fängelse så är aktionen misslyckad. Civil olydnad bygger å andra sidan på kommunikation. Man gör en aktion för att lyfta fram en konflikt och nå en överenskommelse med sin motpart. Straffet kan då vara en viktig del av kommunikationen. Det utmanar och vädjar till motparten att tänka om. En aktion kan vara helt misslyckad ur direkt aktion-perspektivet och samtidigt vara lyckad som civil olydnad. Några av de exempel på aktioner jag har beskrivit har som direktaktioner varit misslyckade. I trädplanteringsaktionen blev folket bortskrämda, träden rycktes upp och landet beslagtogs av israelerna. Skattevägrarna i Beit Sahour blev skinnade på hundratusentals kronor av israeliska soldater. Som delar i en civil olydnadskampanj har aktionerna dock varit framgångsrika. Före Intifadan fanns inte ens palestinierna för Israel. De var inget problem. Man pratade om den “jordanska lösningen“ och syftade på en fredslösning med kung Hussein i Jordanien istället för med PLO. Intifadan tydliggjorde att det fanns en konflikt och att konflikten handlade om Israel och palestinierna, inte några andra. Palestiniernas ickevåldsliga agerande och Israels brutalitet gav israeler, palestinier och omvärlden ett tydligt budskap. PLO gick inte lika lätt att avfärda som en terroristorganisation. En annan aspekt är att Israel har en värnpliktsarmé.
Alla män och många kvinnor som gjorde militärtjänst
fick med egna ögon se vilken brutalitet som palestinierna utsattes
för. De berättade i sin tur för sina familjer om hur det
stod till i de ockuperade områdena. Det hjälpte inte att massmedia
teg. Palestiniernas ickevåldsaktioner och Israels grymma bestraffningar
av dessa påverkade israelers och palestiniers syn på varandra.
Det var inte längre möjligt för Israel att ignorera palestiniernas
rättmätiga krav. Den moraliska utmaningen blev alltför stor.
Särskilt när trycket från omvärlden ökade. Fredsförhandlingarna
var oundvikliga. Var Intifadan effektiv?De framgångar som palestinierna haft under 90-talet beror till mycket stor del på Intifadan, även om utdelningen inte kom omedelbart. Det organiserade ickevåldsmotståndet med brett folkligt deltagande var effektivt, trots det begränsade våldsanvändandet. Den palestinska staten vid sidan av Israel kommer tack vara detta allt närmare sin realisering. Men det är ändå synd att rörelsen inte orkade hålla ut längre. Nu förs fredsförhandlingar långt över de berördas huvud. Den demokratiska och folkbildande karraktär som Intifadan inbegrep är borta. Frågan är hur bra det kommer att bli med en militär ledare, som Arafat är, till statsöverhuvud. Antagligen kommer palestinierna att behöva fortsätta ickevåldskampen även efter självständigheten. Denna artikel skrevs våren -96 under kursen Satyagraha - en kurs om ickevåldskamp på Färnebo Folkhögskola. Under två veckor studerade vi olika folkrörelsers ickevåldskamp. Materialet har jag fått dels från böcker och dels genom intervjuer av två kvinnor som besökt Palestina: Lena Lönnqvist från Kristna Fredsrörelsen och Gull Törngren från Kvinnor för Fred.Innehåll |