Bild på grupen/länk till hemsidan

De tre svenskarna gripna idag vid plogbillsaktion i England

Bildlänk till Svärd till Plogbillar bröd inte bomber / press / De tre svenskarna gripna idag vid plogbillsaktion i England

Bildlänk till hemsidan

Pressmeddelande från plogbillsstödgruppen Brödet Jäser 21 mars 1999

De tre svenskarna gripna idag vid plogbillsaktion i England

Annika Spalde, Ann-Britt Sternfeldt, och Stellan Vinthagen greps idag av engelsk polis vid 13:30- svensk tid. De hade med sig verktyg för att fortsätta den symboliska nedmontering av utbåtsvarvet de påbörjade 13 september förra året. De gav också säkerhetsvakterna och arbetarna vid fabriken verktyg för att tillsammans med svenskarna delta i nedmonteringen av kärnvapensystemet. De tre från Plogbillsgruppen Bröd inte Bomber har nu förts iväg till häktet och kommer i morgon förmiddag att föras till rättssalen för häktningsförhandlingar.

Plogbillarna överlämnade en korg fylld med bröd, blommor, hammare, skruvmejslar och ett brev, till vakterna vid fabriken i Barrow. Aktionen var ett försök att få till stånd en dialog om avrustning av det brittiska kärnvapenbestyckade ubåtssystemet Trident. Redan efter ett par minuter blev svenskarna gripna av polis.

- Vår aktion var ett försök att på ett öppet och ickevåldsligt sätt få arbetarna och vakterna att fortsätta vår nedmontering, som vi påbörjade den 13:e september i höstas. Vi inser att vi inte ensamma kan avrusta det hot kärnvapen utgör utan måste få stöd av andra medborgare och arbetare på de företag som tillverkar kärnvapen, säger Ann-Britt Sternfeldt, skribent.

Förutom de tre svenskarna, som utgör Plogbillsgruppen Bröd Inte Bomber, deltog i aktionen även ett femtontal fredsaktivister från England, Australien och Öst-Timor. Det var dock endast svenskarna som greps, på grund av de borgensvillkor som de bröt genom att närvara vid fabriken. De tre svenskarna släpptes oväntat ut från häktet i januari efter fyra månader i engelskt häkte. De lovade då domaren att fortsätta sitt fredsarbete.

- Vi menar att ett kärnvapenkrig skulle vara ett mycket större brott mot mänskligheten, än det brott som vår närvaro vid fabriken innebar. Därför såg vi oss tvungna att agera, säger Stellan Vinthagen, fredsforskare.

Plogbillsgruppen Bröd inte Bomber har rättegång den 4 maj 1999. Advokaten Gareth Pierce beräknar att rättegången ska vara i 5-10 dagar. Då ska gruppen försöka bevisa att kärnvapen är ett olagligt hot.

Adresser & Information

Intervjuer med deltagare i aktionen
Tel 009 44 1772 79 22 92 (söndag förmiddag)
Tel 009 44 403 61 58 94 engelska deltagare i aktionen samt svenskarna om de friges.

Svensk mediakontakt
Per Herngren tel 031-330 94 26, 0704-27 22 82 per.herngren@sociology.gu.se
Rolf Lindahl tel 031-711 03 16 roli@vapenexport.nu

Bilder på gruppen
Alan Fossey (professionell fotograf) tel 009 44 403 25 60 74 afossey@stillman.demon.co.uk
Per Herngren tel 031 330 94 26, 0704-272 282

Polisstationen i Barrow
Polisstation 009 44 (0)1229-82 45 32.

Gruppens advokat
Gareth Pierce, 009 44 171 911 01 66